Współczesna, szybko zmieniająca się rzeczywistość społeczna stanowi fundament nowych potrzeb i wymagań stawianych przed szkołą jako ważnym środowiskiem wychowawczym i jednocześnie przed nauczycielem jako kreatorem procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. Od szkoły i nauczyciela oczekuje się bowiem dostarczenia uczniowi narzędzi do rozumienia otaczającego świata oraz do radzenia sobie z potrzebami i wymogami stawianymi przez nieustannie zachodzące zmiany.
Konieczne jest w związku z tym poszukiwanie takich form i sposobów pracy pedagogicznej i wychowawczej, które zastąpią wychowanie adaptacyjne oddziaływaniami o charakterze innowacyjnym niezbędnymi dla realizacji procesu aktywnego współtworzenia oraz modyfikowania rzeczywistości społecznej, a także przeorientują szkolne środowisko nauczania na środowisko stanowiące przestrzeń uczenia się i konstruowania wiedzy w oparciu o wartościowy dialog edukacyjny.
Zauważyć należy także, że postęp cywilizacyjny implikuje liczne nierówności społeczne w dostępie do wielu dóbr prowadzące do barier w korzystaniu młodych ludzi z możliwości oferowanych przez systemy edukacyjne. Pojawiają się nowe problemy i zagrożenia w obszarze funkcjonowania rodziny, generowane przez nasilające się różne negatywne zjawiska, również o charakterze patologicznym. Współczesna przestrzeń edukacyjna staje się coraz bardziej zróżnicowana, ponieważ wśród wychowanków coraz częściej dostrzegalne są odmienności na płaszczyźnie kulturowej oraz językowej, poza tym wyraźnie rośnie odsetek uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują profesjonalnego wsparcia mającego na celu zapewnienie im jak najlepszego startu edukacyjnego oraz możliwości optymalnego rozwoju.
Zasygnalizowane tendencje generują konieczność rozszerzenia dotychczasowego katalogu powinności nauczyciela-wychowawcy, który w obszarze swojej pracy zawodowej wykonuje coraz więcej złożonych, skomplikowanych i niełatwych zadań oraz czynności i tym samym stawiają przed nim nowe wyzwania oraz modyfikują jego warsztat pracy.
Radykalna zmiana tego, co dzieje się wokół szkoły i w samej szkole powoduje konieczność nowego spojrzenia na sens pracy nauczyciela, jego kompetencje i funkcje zawodowe, które ewoluują od transmisji wiedzy i dominacji „urabiania” człowieka w kierunku inspirowania rozwoju, kształtowania poznawczej i intelektualnej samodzielności oraz budowania edukacyjnego dialogu. Redefinicja społecznej roli nauczyciela pociąga za sobą także konieczność dokonania wielu zmian i modyfikacji w obszarze edukacji nauczycielskiej przygotowującej przyszłych nauczycieli do realizacji założeń współczesnej szkoły jako przestrzeni uczenia się oraz wyrównywania szans edukacyjnych.
Zapraszamy Państwa do debaty nad kondycją zawodu nauczyciela w wymiarze przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości, nad wyzwaniami stawianymi przed nauczycielami, problemami i trudnościami, z jakimi muszą się zmagać pedagodzy we współczesnym świecie oraz nad perspektywami rozwoju profesji nauczycielskiej. Wymiana myśli i doświadczeń nad nauczycielem służyć będzie jednocześnie pogłębionej refleksji nad współczesnym uczniem, nad determinantami procesu jego wychowania i edukacji oraz nad jego przyszłością.
Obrady konferencyjne planujemy prowadzić wokół wymienionych poniżej obszarów tematycznych:
- Osobowość i kompetencje współczesnego nauczyciela.
- Ewolucja profesji nauczycielskiej oraz funkcji zawodowych nauczyciela.
- Istota oraz przejawy nauczycielskiego profesjonalizmu.
- Twórczy nauczyciel kreatorem twórczego rozwoju ucznia.
- Rola nauczyciela w kreowaniu kariery szkolnej i zawodowej ucznia.
- Nauczyciel szkolnej przestrzeni uczenia się opartej na dialogu edukacyjnym.
- Specyfika pracy edukacyjnej i wychowawczej nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
- Nauczyciel wobec wyzwań współczesnej szkoły i wyrównywania szans edukacyjnych:
- - Nauczyciel uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- - Nauczyciel uczniów dotkniętych problemem nierówności społeczno-ekonomicznych.
- - Nauczyciel w środowisku wielokulturowym.
- - Rola nauczyciela w zakresie wspierania rozwoju uczniów zdolnych.
- - Nauczyciel wobec edukacji ekologicznej i zdrowotnej.
- - Nauczyciel jako kreator bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczniów.
- Nauczyciel andragog wobec uczenia się dorosłych i wyrównywania szans edukacyjnych w kontekście całożyciowej edukacji.
- Cyberprzestrzeń nowym wyzwaniem dla nauczyciela.
- Specyfika pracy nauczyciela w czasach pandemii i niepewności jutra.
- Dylematy, problemy i wyzwania nauczyciela współczesnej szkoły.
- Sukces zawodowy oraz wypalenie zawodowe współczesnego nauczyciela.
- Perspektywy rozwoju zawodu nauczyciela.
- Specyfika oraz zadania współczesnej edukacji nauczycielskiej.
Jesteśmy oczywiście otwarci na propozycje i sugestie z Państwa strony związane z podjętą problematyką, które wspólne rozważania i deliberacje uczynią pełniejszymi, bardziej twórczymi i owocnymi.
Uczestnicy konferencji otrzymają w formie elektronicznej certyfikat potwierdzający udział w konferencji.